JAANA PELKONEN Tolkun ihminen

Kaikki blogit puheenaiheesta Hiilidioksidipäästöt

Miten hiilineutraalin voi esimerkkinä hyödyntää?

Suomessa pyritään kovaa vauhtia hiilensidonnan esimerkkimaaksi. Miten tämä arvo sitten on hyödynnettävissä? Meillähän on naapurissa maa joka on esimerkki, mutta josta kukaan ei oikein tunnu tietävän mitään, Oikein, eli Ruotsi on EU:n puhtainpia maita mitä hiilipäästöihin tulee, mutta mitä Ruotsi saa esimerkkinä olostaan ja miten esimerkki on sovellettavissa muihin maihin?

Miten Ruotsin vesivoima voidaan monistaa vaikkapa Suomeen tai Liettuaan? Suomessa on koskiensuojelulaki suljettu ikiajoiksi, eikä siellä paljoakaan olisi uutta vesivoimaa otettavissa Ruotsiin verrattuna.

Dieselvero pois - rahoitus hiiliverolla

Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta sai kerättyä ennätysnopeasti, alle vuorokaudessa, tarvittavat 50 000 kannattajaa. Nyt kannattajia on yli 122 000 ja aloitteen jättäminen eduskuntaan tapahtuu oletettavasti pian vaalien jälkeen.

Mistä 409 miljoonaa euroa ?

Aloitteessa ei otettu kantaa siihen, kuinka käyttövoimaveron poiston jättämä 409 miljoonan euron aukko valtion budjetissa rahoitetaan.

Maailmaa parannetaan maailmalla

”Suomesta maailmalle.” ”...lähdetään Eurooppaan.” Suomessa ja muissakin maissa tavallista kielenkäyttöä on se, että oma maa nähdään sanan ”maailma” ulkopuolisena alueena. Suomi on kuitenkin osa maailmaa ja osa Eurooppaa. Kumma on, että se muistetaan ainoastaan ilmasto- ja pakolaiskeskusteluissa, joissa se on väärä lähestymistapa. Kuinka niin väärä lähestymistapa?

Ilmastovaalit vai eduskuntavaalit

Ilmasto muuttuu. Muutos tapahtuu tai on tapahtumatta, riippumatta Suomen päästöistä tai niiden rajoittamisesta. Suomen hiilipäästöt sitoutuvat Suomen omiin hiilinieluihin, ja kapasiteettia hiilen sitomiseen jää käyttämättä lähes puolet. Hiilinielujen kasvattaminen onnistuu tehostamalla metsänhoitoa. Suomi ei maapalloa pienine päästöineen tuhoa, eikä millään toimella tai edes eduskunnan päätöksellä pelasta.

Tuloeroista menoeroihin – tulevat suuret negatiiviset vaikutukset yhteiskuntaan

Tuloeroista menoeroihin

 

Perinteisesti vasemmisto on tukkanuottasillaan ns. oikeistoksi mielletyn suomalaisen vähän oikeammalla olevien poliittisten ryhmittymien kanssa. Vaikka välillä eroa ei juuri ole. Ja se iänikuinen aihe on tuloerot ja niiden mahdollinen muutos – yleensä kasvu.

Ilmastonmuutos: Kuuluuko ilmaston muuttua vai ei?

Koululaiset lakkoilivat tänään ilmastonmuutosta vastaan. Tämän innoittamana aloin pohtimaan, mitä ilmastonmuutos oikeastaan sitten tarkoittaisi. Julkisuudessa käyty keskustelu antaa ilmastonmuutoksesta sellaisen kuvan, että ihmiset ovat luonnon puolesta säilyttämässä muuttumatonta luonnon järjestystä, jota ihmisen turhan hyvinvointinsa ja laiskuutensa vuoksi ilmaan pumppaamat kasvihuonepäästöt nyt uhkaavat. Jos emme kadu, vedet  nousevat ja hukuttavat rantakaupungit alleen. Jospa minäkin vähän ilmastolakkoilisin, ja kuvittelisin vähän tulevaisuutta.

Syödään sirkkoja ja ajetaan sähköautoilla!

Sekö on Suomen tulevaisuus? Tuntuu siltä, että järjenkäyttö ei enää ole sallittua. Ei tavallisen duunarin, työttömän tai eläkeläisen ole mahdollista hankkia itselleen kallista sähköautoa, vaikka siihen kuinka valtio antaisi tukea. En sinänsä vastusta sähköautoja, jos joku sellaisen hankkii, mutta sellaisella aikavälillä, johon siihen nyt pyritään, on utopiaa. Kansalaisten on etsittävä työtä myös oman kotikuntansa ulkopuolelta ja auto on silloin välttämätön. Hyvin suuri joukko joutuu tälläkin hetkellä ajamaan erittäin vanhoilla autoilla, koska muuhun ei ole varaa.

Sama jätediesel, kahdet eri päästöt - 90% toteutuu vain Suomen rajojen sisällä

Nesteen jätedieselin päästölupaukset perustuvat poliittiseen päätökseen, joka on ristiriidassa naapurimaiden kanssa: palmuöljyn rasvahappotisleen luokittelu jätteeksi.

Nesteen lanseeraama uusiutuva diesel on nauttinut viime aikoina kritiikitöntä ylistystä Suomen median ja politiikkojen keskuudessa.

Dieselmoottori vai bensiinimoottori - Entä vety ja sähkö?

Puheenvuorossa autoasiantuntemusta on enemmän kuin missään muualla, ja myös ilmastonmuutoksesta täällä tiedetään paljon ja usein jopa kaikki. Niinpä jätän viikonlopuksi viisaille pohdittavaksi vähäpäästöisyyden, dieselmoottorin, sähköauton ja hiilidioksidipäästöt, mutta toivottavasti kukaan ei lausu Kiinasta mitään.

Ei niin kauan sitten diselmoottori oli vihreiden unelma alhaisten hiilidiosidipäästöjensä vuoksi. Dieseleitä suorastaan ylistettiin. Sitten joku keksi typen oksidit eli noxit ja hiukkaspäästöt. Dieselistä tuli kertaheitola tappava myrkkylinko.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä