JAANA PELKONEN Oman tien kulkija

Ryhmäkoko

Päiväkotien ryhmäkokojen pienentäminen olisi ollut järkevin päätös

Vantaalla luovutaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta 20 tuntiin niiden perheiden osalta. Se on koskenut niitä perheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona. 


Sirkka-Liisa Kähärä (SDP) riemuitsi asiasta mielipidekirjoituksessa (VS 1.11.2017).


Tämä oli tosiaan varhaiskasvatuksen kaikkivoipaisuuteen ideologisesti uskovien voitto. Asiantuntijoiden ja tutkimusten mukaan alle 3-vuotiaan paikka on kotona.

Lasten hyvinvointi on ykkösasia!

Helsingissä kuntavaaliehdokkaita ja äänestäjiä puhuttavat eniten kaavoituskysymykset, pormestarin valinta, Kruunuvuorensillat, Malmin lentokentän rakentaminen, sekä tietenkin suurmoskeijasuunnitelmat. Itse toivoisin, että keskusteluun nousisi meidän kaikkien kannalta tärkein asia eli lastemme tulevaisuus.

Kouluissa on voitava hengittää vapaasti

Viime kuntavaalien tuoksinassa molemmat Vantaan vanhat jätit, niin Kokoomus kuin Sdp:kin, asettautuivat vastustamaan tuolloin kaavailtua koulunkäyntiavustajien määrän rajua leikkaamista. Nämä vaalilupaukset pidettiin ja koulunkäynntiavustajat saivat jäädä. Ihan yhtä ruusuisesti ei kuluva valtuustokausi vantaalaisten lapsiperheiden osalta jatkunut. Kotihoidontuen kuntalisästä leikattiin lyhentämällä sen maksuaikaa puolella vuodella ja varhaiskasvatukseen kohdistuneen säästöpaineen alla rajattiin subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Onko koulun koolla väliä?

24.11. HS    ”Iso koulu on oppilaalle parempi”, väittää Espoon koulutiloja laskeva rehtori

Kyllä suuruuden ekonomiassa on puolensa. Näin väittää vuosikymmeniä opettajana ja rehtorina toiminut espoolainen Jukka Penttinen.

”Isompi koulu on oppilaalle parempi. Sellainen vähintään 240 oppilaan koulu.”

Mitä isompi koulu, sitä enemmän erilaisia opettajia. Silloin myös erilaisia oppijoita ymmärretään paremmin.

Ryhmäkoko vaikuttaa opetuksen laatuun

15.1. Opettaja    OECD: Ryhmäkoolla on väliä

Mitä suurempi ryhmä on sitä vähemmän opettajalla on aikaa opettamiseen ja oppilaalla vähemmän oppimiseen, selviää OECD:n Education at Glance- julkaisusta.

Ryhmäkoko vaikuttaa julkaisun mukaan myös luokan järjestyshäiriöihin. Mitä suurempi ryhmä, sitä enemmän opettajalta kuluu aikaa työrauhan ylläpitämiseen. Aika on pois tavoitteellisesta opiskelusta.

OAJ on jo pitkään puhunut ryhmäkokojen merkityksestä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä