JAANA PELKONEN Tolkun ihminen

Malja vapaudelle!

Urbaanin, virkeän kaupungin tunnistaa sen ruokatarjonnasta ja ravintoloista. Esimerkiksi Helsingin ravintola- ja baarielämä on lahjakkaiden ja ahkerien yrittäjien ansiosta kokenut viime vuosina melkoisen kasvupyrähdyksen, josta voi olla hyvin ylpeä. On ollut upeaa nähdä, miten ravintolakulttuuri on lähtenyt profiloitumaan mm. mutkattomilla ja persoonallisilla lähiruokaa tarjoavilla fine dining-ravintoloilla. Jotkut näistä paikoista ovat tunnettuja siitä, että kanta-asiakkaat ovat tutustuneet toisiinsa ja muodostavat kanta-asiakasporukan, joka täyttää ravintolan uskollisesti päivästä ja viikosta toiseen. Saadessaan ihmiset keskustelemaan pöytien yli, ravintola tai pubi toimii sosiaalisten kontaktien luomispaikkana ja toisena olohuoneena.

Kaupunkikuvassa on ilahduttavaa, että suomalaiset syövät perheen kanssa yhdessä ulkona yhä enemmän. Valitettavasti suurimman kysynnän aikaan – sunnuntaisin - useimmat ravintolat kuitenkin joutuvat pitämään ovensa kiinni sunnuntailisien vuoksi. Myös aikaisin kiinni menevät ravintoloiden keittiöt saavat eurooppalaiseen ruokakulttuuriin tottuneilta turisteilta kriittistä palautetta. Ollaksemme eurooppalainen maa, meidän tulee päivittää nämä epäkohdat pikimmiten.

Alan arvostuksen lisääntymisen voisi luulla näkyvän ravintoloitsijalle kannattavana toimintana. MaRa ry:n mukaan ravintola-aterian hinnasta jää kuitenkin ravintolalle vain noin 2 % voittoa. Matkailu- ja ravintola-alamme verotus lukeutuu tällä hetkellä Euroopan korkeimpiin. Asiaa helpottaisi omalta osaltaan anniskelun arvonlisäveron alentaminen ja byrokratian helpottaminen. Alkoholilaki tulisikin avata tällä hallituskaudella. Vähittäismyyntiluvan tulisi kuulua automaattisesti jokaiseen anniskelulupaan ja valmistuslupaan, ja se pitäisi voida aktivoida pelkällä ilmoituksella. Ravintoloille tulee antaa ulosmyyntioikeus viineihin ja kaupan vahvuusrajoja tulee nostaa, jotta viinit ovat saatavilla ruokakaupoista. Tarvitsemme myös selkeän ratkaisun koskemaan alkoholijuomien etämyyntiä. Suomalaisille kuuluvat samat oikeudet ja vapaudet kuin muillekin EU-kansalaisille.

Markkinoinnin osalta meidän täytyy kumota nykyiset absurdit somesäännökset, joissa toimija on velvoitettu poistamaan hallitsemiltaan sivuilta kuluttajien kirjoittamat kehut tuotteista, mutta haukut saa jättää. Myös väkevien mainontakielto on nykymuodossaan ongelmallinen. On absurdia, jos yritämme estää kotimaisia firmoja menestymästä. Esimerkiksi Arctic Brands Groupin Arctic Blue Gin on kerännyt viime aikoina kosolti kansainvälisiä voittoja ja saanut positiivista huomiota. Yritys on kuitenkin saanut Valviralta kansainvälisille markkinoille suuntautuvasta some-viestintäkampanjasta pyyhkeitä. Mikään ei vie tehokkaammin yrityksiä pois Suomesta, kuin tällainen yrittämistä vaikeuttava niuhottaminen.

Tarkastelua ja asennemuutosta tarvitaan myös viinarallin vuoksi. Suomalaiset toivat Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n mukaan Virosta syyskuun 2017 ja elokuun 2018 välisenä aikana yhteensä 32 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Viinarallissa alkoholin ostoihin käytettiin 230 milj. euroa. Jos ostot olisi tehty Suomessa, TAK Oy:n mukaan olisi niiden arvo ollut noin 400 milj. euroa. Kotimaan alkoholiveronkorotukset eivät auta asiaa. Jos Rinteen hallitus aikoo toteuttaa suunnittelemansa alkoholiveron korotuksen, on selvää, että matkustajatuonti kasvaa entisestään ja Suomelta jää saamatta verotuloja. Viro on huomannut virheensä ja päätti alentaa alkoholiverotustaan. Samoin Latvia. 

Suomella on vahvat mahdollisuudet nousta ruokakulttuurin kärkimaaksi. Meiltä löytyy huippuosaajia sekä raaka-aineet ovat loistavat. Uudella hallituksella on nyt mahdollisuus nostaa ravintolakulttuurimme sen ansaitsemaan arvostukseen. Toivottavasti se tekee sen!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kyllä se on hienoa,että joillakuilla on varaa ja mahdollisuus toteuttaa näiden ex- julkkisten ja kulttuuriväen ynm.elämän pääydintä ja tarkoitusta,kun on sitä joutoaikaa ja rahaa tulee tekemättä mitään järjellistä? Ravintolaelämää ja juomista,kun suurimman osan suomalaisten kiinnostuksen kohteet ovat aivan muualla.Arjen asioissa ja siinä,kuinka tulevat selviämään tässä yhteiskunnassa,onko rahaa ruokaan ja vuokraan,lasten harrastuksiin tai autolla ajamiseen ,saatikka sen omistamiseen .

Siellä helsingin kuplassa pääsee taxilla veronmaksajien piikkiin tai muuta maata halvemilla lipuilla jne.Kokoomus ja vihreät ne jaksaa vaan pyöriä oman navan ja omien kiinnostuksen kohteiden ympärillä kuten aina.

Kun Vapaavuori ja Sinnemäki joivat ja söivät Helsingin yössä valtion laskuun,olisi kannattanut jo silloin miettiä näitäkin pormestarin viran ynm.jakopolitiikan ,lehmänkauppojen sijaan ,nyt on myöhäistä kun kokoomus jäi rannalle ruikuttamaan vaikka vihreiden kanssa oli niin hyvää pataa,ja mielisteli ja nuoli näiden ilmastopolitiikkaa vaalien alla.

Saivathan YHDESSÄ päättäen sentään suomeen koulut joissa sosiaaliset ongelmat kasvavat kun es.erityislapset laitettiin normiluokille ja rahaa leikattiin koulujen opetuksesta.Kokoomuksen apupuolue vihreät ei taida enää isäntiään kuunnella,kun valta nousi hattuun ja maistuu makealta.

Vihreät alkoholiverotuksesta
- Alkoholin käyttöön voidaan parhaiten vaikuttaa saatavuudella ja hinnalla, joten kohtuullisen korkea alkoholin verotus on perusteltu.

Alkoholi- ja tupakkaveron korotuksella rahoitettaisiin muun muassa ilmastonmuutoksen torjuntaa.(2006)jne.jne.Vihreät ovat kannattaneet kaiken aikaa veronkorotuksia näköjään,koskien muutakin verotusta.

Vihreät nyt ovat tosin poukkoilleet ylös alas tuonkin asian kanssa,sitä mukaa mikä on miellyttänyt enemmistöä hallituksessa.Kääntänyt takkinsa jo moneen kertaan.Hallitukseen pääsy kun yleensäkin muuttaa jokaisen periaatteet ja arvot.

Nyt saivat kokoomuslaiset mitä tilasivat,kun vihreitä komppasivat ja suosivat,eli holhousta-veronkorotuksia-ennakkosensuuria-mielipiteiden vapauden rajoittamista jne.siellä on jo 2.muuta saman asian puoluetta eli SDP ja keskusta,joiden keskikaljan laimentajat ja vanhemille kotiintuloaikoja lakiin suunnittelevat antavat näille ohjeita.Nämä mainitut asiat jotka ovat uuden hallituksen 1.asioita ja PÄÄMÄÄRIÄ,on vasta esimakua.Olisi kannattanut pysyä omassa politiikassaan,palata sinne kansallisen kokoomuksen alkuperäisille juurille jo aikoja sitten.

Suomesta tulee maa,jossa alkavat oikeudenkäynnit kun jokainen hallituksen feministi jne.aloittaa uhriutumisen ja loukkaantuu vuoron perään,niin hallituksessa olevat,kuin toimittajat jne.Suomi pääsee maailman maineeseen tästä,ei muusta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Noin 70% suomalaisista asuu kaupungeissa ja noin 4%:lla suomalaisista (aikarajoitteiset yrittäjät) ei ole oikein aikaa nautiskelemaan.

Oletko nyt ihan varma että et elä jossain omassa, todellisuudesta vieraantuneessa kuplassa?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Entä missä piileskelee "urbaani ja virkeä" pääkaupunkimme juhannuksena ?

Turistit vaeltavat hiljentyneessä ja ovensa sulkeneessa Suomen pääkaupungissa ja ihmettelevät miksi eivät pääse tutustumaan ravintolakulttuuriimme.

Jälleen kerran blogistin ajatukset eivät lainkaan kohtaa arkielämän realiteetteja.

Kimmo Luoma

Mä en pidä mitenkään poikkeuksellisena ettei kansallisena juhlapäivänä ole kaikki työntekijät ja yrittäjät töissä, ei ne muuallakaan maailmassa ole.
Urbaani ja virkeä pääkaupunkiseutu löytyy esimerkiksi Googlea käyttämällä, on kokkoa, tansseja, loppuunmyyty festivaali, näin esimerkiksi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Blogin aiheena on ravintolakulttuurimme, mikä kylläkin juhannuksena katoaa ns. mustaan aukkoon
myös Suomen pääkaupungissa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"... velvoitettu poistamaan hallitsemiltaan sivuilta kuluttajien kirjoittamat kehut tuotteista, mutta haukut saa jättää."

- Pitänee siis tarkkailla haukkujen määrää: mitä vähemmän arvostelua, sitä parempi kokemus. Ja jos palaute on nollassa, kaikki on kunnossa.

Toisaalta. Urbaani ravintolakulttuuri tai kovin konstikkaalta vaikuttava "Arctic Brands Groupin Arctic Blue Gin" ei liity minun elämääni mitenkään. Syön ruisleipäviipaleeni portaalla istuen ja siemaisen vissypullollisen janooni.

Hyvää Juhannusta! "Olkaa varovaisia niiden kokkojen kanssa", lausahti Annika Damström Ylellä pari päivää sitten. Siinä sitä on taas meikäpojalla miettimistä.

Käyttäjän MikkoMarttila kuva
Mikko Marttila

Sunnuntailisä on toki kuuma peruna ottaen huomioon yhteiskunnallisia muutoksia ja aukioloaikojen vapauttamista, joka on luonut myös entistä enemmän kysyntää varsinkin ravintola-alalla. Tottakai kustannukset ovat merkittävä este työllisyyden kasvulle, mutta toisaalla ostovoiman heikkeneminen tukahduttaa yhtälailla kasvun edellytyksiä. Voidaanhan nostaa toisaalta myös ravintolahintoja henkilöstökustannusten kattamiseksi, kuin myös laskea verotusta palvelualalla?

Kasvun edellytykset kuitenkin loppukädessä nojaavat velkapääomaan, jossa oleellisena osana on liikepankkien rahoitus liiketoiminnan kasvattamiseksi, joten katteiden saaminen on viimeisimpänä aina kiinni jonkun velkarahasta.

Käyttäjän PerttiRinne kuva
Pertti Rinne

Jos Antti Rinteen hallitus korottaa alkoholiveroa samaan aikaan, kun Viro ja Latvia alentavat, matkustajatuonti kasvaa ja Alkon myynti + verotuotot laskevat.

Liian moni päättäjä luulee, että alkoholihaitat vähenevät, jos vero (hinta) nousee, mutta eivät ne vähene enää, vaikka ennen vähenivät. Alkoholin kokonaiskulutus on laskenut jo yli kymmenen vuotta, vaikka matkustajatuonti laskettaisi mukaan. Niinpä veron korotus ei saa muuta aikaan kuin sen, että ostot mennään tekemään Virosta ja Latviasta.

Mainontakieltokin on hurskastelua, koska kukaan ei ole koskaan koko tällä maapallolla pystynyt osoittamaan, että mainonnan kokonaisvolyymin ja alkoholin kokonaiskulutuksen välillä olisi korrelaatio.

Mainonta ei siis lisää alkoholin myyntiä, vaikka se tietenkin lisää mainostetun juomamerkin myyntiä toisten juomamerkkien kustannuksella. Mainonnan idea on lisätä vain oman merkin myyntiä, eli houkutella asiakkaita muilta merkeiltä. Kukaan juomavalmistaja ei halua uhrata senttiäkään sille, että kilpailijankin myynti kasvaisi.

Jospa Jaana Pelkonen opettaisi tämän esim. Pekka Puskalle, niin asiat voisivat kehittyä järkevämpään suuntaan ja eduskuntakin viisastua.

Mitä ravintoloihin tulee, niin kävimme eilen, juhannuspäivän iltana Suomenlinnassa. Jokainen ravintola ja kahvila oli suljettu. Ei edes R-kioskia tai juoma-automaattia löytynyt koko saarelta.

Voisiko matkailutoimisto tehdä asialle jotain?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset